Vegaani tuotteet kuuluvat yhä useamman seka syöjän arkiruokiin

Vegaaniruoasta on todellakin tulossa osa monien ihmisten päivittäistä ruokavaliota. Toiset eivät syö lihaa ollenkaan, toiset järjestää silloin-tällöin tai useana päivänä viikossa kasvisruokapäiviä.

Vegaaniruoasta on todellakin tulossa osa monien ihmisten päivittäistä ruokavaliota. Toiset eivät syö lihaa ollenkaan, toiset järjestää silloin-tällöin tai useana päivänä viikossa kasvisruokapäiviä. Ecolink toimittaa parhaita kasvisruokia maailmalta Suomen markkinoille. Esimerkiksi Pekurin K-supermarketin hyllyistä löydät laajan valikoiman vegejuustojamme: mm. Bon Soya Tofu valkosipulilla, Kolios Classic slices, Kolios Cheddar-style slices, Kolios Pizza topping shredded, Kolios Cheddar shredded, Sheese Creamy Sheese Sweet Chilli, Sheese Creamy Original, Sheese Creamy Chives, Sheese Cheddar Style Jalapeno&Chilli.


Kiitämme yhteistyökumppaniamme, Pekuri K-supermarkettia, kuluttajien tarpeiden kuuntelemisesta ja yhä useampien ihmisten auttamisesta ostamaan vegaanituotteita.


Vegaanista juustoa eli vuustoa löytyy K-Supermarket Pekurin hyllyltä monenlaista sorttia. Tuotevalikoima kehittyy jatkuvasti. Jos jokin tuote ei ole kuluttajien mieleen, se jää parempien tuotteiden jalkoihin eikä luultavasti pysy valikoimassa pitkään.


Oulun keskustassa sijaitsevan K-Supermarket Pekurin vegaaniruokahylly on täynnä värikkäitä pakkauksia. Hyllystä löytyy kaikki ruokavaihtoehdot, mitä kuvitella saattaa: vegaanisia juustoja, uuniruokia, keittoja, salaatteja, piirakoita ja lihankorvikkeita.


Viime vuosien aikana K-Supermarket Pekuri on tullut tunnetuksi kauppana, josta löytyy Oulun paras vegaaniruokavalikoima. Kaupan vegaaniruokahyllystä vastaava Elisa Sarste arvioi, että jos haluaisi kokeilla hyllyn kaikkia tuotteita, löytyisi uusi vaihtoehto jokaiselle päivälle ainakin muutaman kuukauden ajaksi.


”Uusia vegaanituotteita tulee meille jatkuvasti lisää ja valikoima kehittyy koko ajan. Tällä hetkellä suosituimpia tuotteita ovat uutuuksien lisäksi esimerkiksi vegaaniset valmiskeitot ja härkäpavusta valmistetut Beanit-tuotteet”, Sarste kertoo.


K-Supermarket Pekurin kauppiaat Jaana ja Mika Sara pitävät tärkeänä, että juuri kaupungin ydinkeskustassa sijaitsevan kaupan täytyy toimia muille kaupoille suunnannäyttäjänä. Vegaaniruokavalikoimaan on haluttu satsata alusta alkaen täysillä.


”Tässä ei pärjää, jos ei perehdy ja ole intohimoisesti mukana kokeilemassa uutta. Olemme oppineet tuntemaan asiakaskuntamme erittäin hyvin – ydinkeskustan kauppana meidän täytyy olla aina ajan hermolla ja jos mahdollista, jopa sen yli”, Mika Sara sanoo.


”Eikä me kahdestaan tähän pystyttäisi, vaan koko meidän kaupan porukka tekee tätä yhtä suurella intohimolla”, Jaana Sara lisää.


K-Supermarket Pekurissa kaikki kylmähyllyn vegaaniruokavaihtoehdot löytyvät samasta paikasta. Jos jokin asiakkaiden toivoma tuote puuttuu, kannattaa asiasta vinkata joko paikan päällä tai esimerkiksi kaupan Facebook-sivuilla, sillä toiveita kuunnellaan herkällä korvalla.


Maito-osaston suosituin on yllättäjä

Tavallisesti kaupan maito-osaston myydyin tuote euroissa mitattuna on kevytmaito, mutta K-Supermarket Pekurissa näin ei ole. Oulun keskustassa sijaitsevan kaupan myydyimmäksi tuotteeksi on noussut maidon sijaan iKaffe-kaurajuoma.


Tällä hetkellä K-Supermarket Pekurin maitokaapin sisällöstä noin 10 prosenttia on vegaanisia tuotteita.


”Asiakkaamme ovat aktiivisia ja heiltä tulee paljon toiveita vegaaniruoista. Me kuuntelemme palautetta mielellämme ja kehitämme valikoimaamme niiden pohjalta. Ei sellaista toivetta olekaan, mitä ei toteutettaisi, jos se vain on mahdollista”, Jaana Sara sanoo.


Esimerkiksi vegaanisen joulukinkun suosio ylitti kaikki odotukset. Kun tavalliseen joulukinkkuun tuli parikymmentä ennakkovarausta, vegaanisesta joulukinkusta tehtiin jopa 250 varausta.


Tänä syksynä hitiksi on noussut Dumle-kaurajuoma. Kun kauppa laittoi kuvan Dumle-uutuudesta Facebookiinsa, oli kysyntä niin suurta, että hyllyihin piti tilata nopeasti lisää herkullista kaurajuomaa.


”Monet löytävät meidän somesta inspiraatiota uusien juttujen kokeilemiseen. Mekin etsimme vinkkejä uutuuksiin ja hyviin tuotteisiin esimerkiksi Facebookin vegaaniruokaryhmistä. Tuntuu tosi hyvältä, kun asiakkaat luottavat meihin ja suosittelevat kauppaamme”, Elisa Sarste sanoo.

K-Supermarket Pekurin vegaaniruoasta vastaava Elisa Sarste on itse sekasyöjä, mutta valitsee silti useamman kerran viikossa myös vegaanisen vaihtoehdon.


Vegaaniruoka on tavallista kotiruokaa

Yhä useamman sekasyöjän ruokapöydästä löytyy arkipäivisin kotiruokia, joista ei löydy mitään eläinperäistä. Vegaanisen ruoan syöminen on ilmastoteko, mutta ekologisten ja eettisten syiden lisäksi suosioon vaikuttavat myös terveellisyys, helppous, monipuolisuus ja herkulliset maut.


Jos jokin tuote ei ole kuluttajien mieleen, se jää nopeasti parempien vaihtoehtojen jalkoihin.


”En valehtele, jos sanon, että vegaaniruoan valikoima on kymmenkertaistunut viime vuosien aikana. Kasvisruoan kysynnän kasvu ei ole enää trendi, vaan nykysuuntaus, josta ei ole paluuta. Tämä on ollut selvästi jo viimeiset viisi vuotta kasvava ilmiö”, Mika Sara sanoo.


”Ihmisten suhde ruokaan on muuttunut. On alettu miettiä yhä enemmän terveyttä ja omaan hyvinvointiin halutaan satsata. Vegaaniruoan syömiseen on tullut isompi sosiaalinen hyväksyntä. Nuoremmat sukupolvet ovat opettaneet myös vanhempia sukupolvia vegaaniruoan saloihin. ”


Tutustu K-Supermarket Pekurin Facebookiin ja Instagram


Lähde - Kaleva.fi